Pismoteqa

Komunikacja a strategia

Mind Progress Group wspólnie z Instytutem Badawczym IPC przeprowadziło badanie polskich firm  pod kątem zagadnień związanych z marketingiem. Grupa, jaką objęło badanie, wynosiła 200 firm i w jej skład wchodziły zarówno duże firmy, jak działające w sektorze MŚP. Jego wyniki pokazano w czerwcu podczas konferencji „Marketing Progress: skuteczne strategie marketingowe”. Zaglądamy do raportu z tych badań, by przyjrzeć się jak wygląda realizowanie strategii marketingowych w kontekście korzystania z różnych form komunikacji.

Czy masz strategię?


Czy firmy posiadają strategię marketingową? Okazuje się, że aż blisko 35 procent i to w formie spisanej, 22% też potwierdza jej posiadanie, jednak nie na piśmie. Natomiast strategii nie posiada 34,5%, a pozostałe firmy biorące udział w badaniu nie wiedziały czy ją mają.
Spisana strategia jest domeną dużych firm. Jeżeli chodzi o rodzaj, to właściwie ex-aequo są strategia rozwoju produktu (40%) i strategia rozwoju rynku (39%). Na dalszych pozycjach uplasowały się strategia penetracji rynku i strategia dywersyfikacji działalności. Jeżeli chodzi natomiast o samoopracowywanie strategii, to są one przygotowywane przez  firmy i ich działy marketingu (36%), przez właścicieli lub osobę zarządzającą (21%) lub w sposób mieszany – przez pracowników i firmę z zewnątrz (17%). Opracowanie strategii samodzielnie przez agencję marketingową lub reklamową zleca tylko 13% przedsiębiorstw, a przez firmę doradczą – 7%.
Ciekawe wydaje się również spojrzenie na zalety, jakie firmy dostrzegają w realizacji strategii. Dla ponad połowy z nich strategia to sposób na spójny wizerunek i mocną markę, natomiast dla 43% organizacji strategia oznacza sposób rozliczania pracowników marketingu z ich działalności i pracy. Jednak, co warte odnotowania, 42% firm widzi w strategii sposób na oszczędności, bo – jak słusznie zauważają – zaplanowane działania marketingowe są tańsze niż rozwiązania wprowadzone „ad hoc”.

Z czego wynika komunikacja


Czy komunikacja firm jest oparta na strategii i z niej wynika? Odpowiedź twierdzącą na to pytanie zgłasza 62,8% firm. I deklaruje, że wszystkie ich działania oparte są na strategii. Jedna trzeci firm deklaruje, że niektóre z działań komunikacyjnych są oparte na strategii, a pozostałe są wdrażane doraźnie. Ponad pięć procent firm natomiast deklaruje, że wszystkie działania komunikacyjne realizuje bez strategii i wdraża je ad hoc. Współczynnik firm, które działają w stu procentach zgodnie ze strategią, jest największy w dużych firmach i wynosi on 71,7% organizacji. Co ciekawe, najniższy jest on w  średnich przedsiębiorstwach i działanie zgodne ze strategią deklaruje tylko 48,7%.  Jeżeli chodzi o małe firmy to 69 procent z nich deklaruje spójne działania komunikacyjne oparte na strategii. Warto także zauważyć, że w realizacji strategii firmy widzą oszczędności. Ponad 40% firm widzi w strategii sposób na oszczędności, bo – jak słusznie zauważają – zaplanowane działania marketingowe są tańsze niż rozwiązania wprowadzone „ad hoc”.

Narzędzia komunikacji


Narzędziem, z którego korzystają praktycznie wszystkie firmy, jest strona w sieci. Korzystanie z tej formy komunikacji deklaruje 95,5 % firm. Na dalszych miejscach są reklamy prasowe i ulotki. Wysoka pozycja reklamy prasowej może trochę dziwić, biorąc pod uwagę słabnącą sprzedaż prasy a także jej wpływów reklamowych. Jednak firmy mogły w tych deklaracjach także uwzględniać reklamy zamieszczane w pismach branżowych. Wysoką pozycję wśród narzędzi zajmują gazety firmowe i newslettery. Są to dla firmy ważniejsze kanały kontaktu niż telewizja czy też radio. A same gazety firmowe są nawet wyżej niż tak popularne dziś działania w wyszukiwarkach. W rankingu, który wynika z badania i publikujemy go obok, na pewno zwraca uwagę niska pozycja takich działań jak public relations czy działania w social media.

Narzędzia komunikacji marketingowej
Strona www - 95,5%
Reklama prasowa – 51%
Ulotki – 40%
Gadżety – 32%
Gazetki firmowe – 28%
Działania w wyszukiwarkach – 25%
Wydarzenia specjalne eventy – działania – event marketing – 23,5%
Newslettery – 21%
Sponsoring – Sponsoring 15,5%
Reklama telewizyjna – 13%
Reklama banerowa w internecie – display – 12,5%
Outdoor, billboard, citylight – 11,5%
Reklama radiowa – 8,5%
E-mail marketing – 7%
Marketing mobilny – 7%
Reklama wideo w internecie  - 6,5%
Lokowanie produktów – product placement – 6%
Działania niestandardowe – 6%
Nie realizujemy -5%
Public relations – 4%
Marketing szeptany (buzz, viral) – 4%
Telemarketing – 3,5%
Działania w social mediach - 3,5%
Inne – 1%

PismoteQa – nasz komentarz


Opisywane obok badania pokazują, że cały czas zmienia się podejście firm do działań marketingowych. W coraz mniejszych organizacjach także zaczynają się pojawiać nie tylko strategie marketingowe, ale także realne działania są na nich oparte. Badanie także pokazuje, że ważną rolę w kanałach komunikacji odgrywają media własne. Własne pisma, newslettery, to jedne z podstawowych narzędzi w realizacji strategii marketingowych. I jeżeli pomysł na nie jest zgodny ze strategią, to ich realizacja w znakomity sposób buduje wizerunek marki. Warto stawiać na media własne i je rozwijać i pamiętać o tym przy tworzeniu strategii dla firm i marek.
Marcin Jasiak

Wstecz

Twitter

NEWSLETTER
Zapisz się do naszego newslettera
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz.926 z późn. zm.). Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji drogą listowną i elektroniczną zgodnie z Ustawą.

© 2014 MediateQa