Przegląd newsów
FB: Kobieta kocha, mężczyzna
zwycięża
Naukowcy z Uniwersytetu w Pensylwanii twierdzą, że słowa są kluczem
do poznania drugiego człowieka. Dlatego postanowili sprawdzić, co
słowa przepływające przez Facebookamówią o jego użytkownikach.
700
milionów słów z ponad 300 milionów wpisów opublikowanych
przez 75 000 internautów i… Interdyscyplinarny zespół amerykańskich
badaczy ustalił, jakie zależności łączą płeć, wiek i osobowość
z językiem. Swoje wnioski naukowcy zapisali w chmurach słów – im
większe słowo w chmurze, tym bardziej typowe dla określonej grupy.
Co dało się wyczytać z chmury kobiet? Była ona zapełniona
słowami pełnymi emocji. Dominowały zwroty: „podekscytowana”,
kocham cię”, „tak szczęśliwa”, „wspaniale”, „słodki”. Nie zabrakło
też: „zakupów”, „sukienki” i „moich włosów”. Przy okazji okazało się, że
płeć piękna lubi emotikony – i smutne, i uśmiechnięte oraz te, które
przedstawiają serce.
Męska chmura znacznie się różniła. Wyróżniały ją przekleństwa i zwroty
nawiązujące do konkretnych przedmiotów, np. konsoli PSP3 czy
popularnej gryCall of Duty. Badacze, analizujący facebookowewpisy,
odkryli, że mężczyzn wyróżnia zwrot „ja chcę”, w chwili gdy kobiety
wolą mówić o innych. Z „ja chcę” wiązały się takie słowa, jak: „liga”,
wojna” czy „zwycięstwo”.
Źródła: SPF, Pomp-forum, Social Press, Gazeta Wyborcza.
Nowe media, nowe dzieci
Tablet? Dla dobrej zabawy, cele edukacyjne na drugimmiejscu – badanie Research.NK pokazuje, że 75% dzieci do
10.
roku życia korzysta z laptopa i smartfona kilka razy w tygodniu.
Research.NK przebadał ponad 400 rodziców dzieci w wieku od roku do 10 lat. Okazało się, że 70% matek i ojców
daje swoim pociechom tablet, by dobrze się bawiły. Co drugi rodzic w urządzeniach mobilnych widzi potencjał
edukacyjny. Badanie wykazało, że nowe media trafiają w ręce coraz młodszych dzieci.
Wyrasta pokolenie cyberdzieci – dowodzi badanie pod kierunkiem Hanny Strzałkowskiej i Ewy Kubicy, a Social Press
pyta Bogumiłę Matuszewską, prezesa zarządu projektu DrOmnibus, w ramach którego przygotowywane są aplikacje
mobilne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania, jak nowe media wpływają na najmłodszych. – Jesteśmy na
takim etapie rozwoju świata, że nie uciekniemy od nowych technologii w żadnym wypadku (…). Pytanie być może
nie powinno brzmieć, jaki wpływ mają nowoczesne technologie na wychowanie dzieci, ale co zrobić, by miały one
wpływ dobry – odpowiada Matuszewska.
Co robić? Opowiadać!
Pod koniec września w Lublanie odbyła się międzynarodowa konferencja POMP
Forum. W stolicy Słowenii debatowano o storytellingu jako bezcennej wartości
w budowaniu marki.
Twoja marka to coś więcej niż nazwa, logo czy slogan – to część historii opowiadanej
przez ludzi – głosiło hasło tegorocznej edycji POMP-u. Do Lublany zjechali spece od
komunikacji, którzy w oparciu o własne doświadczenia przekonywali, że storytelling to
idealny budulec wartościowych treści.
W trakcie jednego z paneli Igor Savić (w świecie mediów m.in. jest wydawcą,
zarządza, doradza) tłumaczył, że świat, który nas otacza, to łańcuch złożony z historii.
Więcej niż 60% czasu, który przeznaczamy na komunikację, opiera się na słuchaniu
i opowiadaniu historii – wyjaśniał Savić. – Opowieści są psychologicznym narzędziem,
które pozwala nam zrozumieć otaczający świat i które wywołują w nas odpowiednie
reakcje – dodał. Słoweński praktyk komunikacji stwierdził, że skoro storytelling jest tak
ważnymelementemnaszegożycia i powstajewoparciuo ludzkieopinie i zachowania,
to wniosek jest tylko jeden. Jaki? – Firmy i organizacje muszą opowiadać historie
(
o sobie samych)! – przekonywał Savić.